Die vraag werd mij gesteld door John, een eenvoudige man die zijn hond had moeten laten inslapen?
De vraag is boeiend John! Het antwoord op die vraag maakt ons bewust van de waarde van iedere ziel.
Soorten
Dieren en mensen zijn anders, als heeft de Partij voor de Dieren daar een afwijkende mening over. Ook dieren onderling zijn anders, en dat betekent heel veel.
Dieren zijn in hun soort geschapen:
- Dieren die afhankelijk zijn van hemoglobine in hun bloed om zuurstof te transporteren (Roodbloedige)
- Zoogdieren
- Vissen
- Vogels
- Reptielen
- Amfibieën
- Dieren die afhankelijk zijn van andere systemen of andere zuurstof transporterende eiwitten (Blauw- of Groenbloedige).
- Insecten
De mens is niet als soort naar een aard geschapen, maar naar het beeld van de Schepper, als uniek individu.
Ziel is leven
Elk leven dat een ziel heeft, waar rood bloed in stroomt, kent een geestelijk bestaan. Maar er is verschil tussen mens en dier.
Daarbij is bloed geen vloeistof, zoals de meesten van ons denken, maar een zichzelf onderhoudend levend weefsel (orgaan). Het bloed is daarmee een wonder in zichzelf.
- Het grootste verschil tussen mens en dier is dat de mens een geest heeft, een dier heeft alleen een ziel(bloed) en een lichaam.
- De unieke individuele mens heeft naast lichaam en ziel ook een geest gekregen om keuzen mee te kunnen maken, met de opdracht om als hogere intelligentie de schepping te beheren. De mens als geestelijke individu kan daarom ook met de Schepper communiceren.
De mens als geestelijk individu wordt daarom ook in zijn/haar denken beïnvloed door geestelijke machten; goede of foute machten.
Wat betekent dit geestelijk?
Nadat Kaïn zijn broer Abel had vermoord kwam er een gesprek opgang tussen de Schepper en Kaïn. De Schepper vroeg Kaïn om verantwoording en legde uit wat de consequentie was van zijn daad. Samengevat zei de Schepper tegen Kaïn: “het bloed van jouw broer roept vanuit de aarde om wraak”. De schepping riep om vereffening van deze bloedschuld. “Hand voor een hand, en tand voor een tand” betekent niets minder dan dat alles zijn waarde kent, en alle toegebrachte schade naar waarde moet worden vergoed.
Een unieke mensenziel is niet te vervangen. Maar de Schepper had ook de dieren van waarde gemaakt, van een andere orde, namelijk dat zij in hun soort uniek zijn. Met het doden van een dier wordt niet het geheel als unieke schepping gedood, een deel daarvan. Als de mens zich verantwoordelijk maakt voor het laten uitsterven van een unieke soort, dan is dat een ander verhaal; maar nog niet zo erg als de unieke mens die als enige naar het beeld van de Schepper is geschapen, de waarde van zijn/haar ziel gaat dieren te boven.
In de Leefregels (Torah) die de Schepper via Mozes aan Israël gaf, staat dat menselijke schuld naar de Schepper en naar de schepping, vereffend kan worden met een daarvoor bedoeld offerdier. De ziel van het dier, het bloed, zal dan een kostprijs zijn die de brenger van dat offer ook moet voelen. Wat in het vermogen ligt van iemand moet iemand ook geven, en alleen het beste meest gave dier; ofwel het dier waar je het meest aan gehecht bent. Hier komen de waarde van mens en dier dicht bij elkaar, maar zijn niet te evenaren door de uniciteit van de mens als individu tegenover het dier als deeltje van een hele soort.
Dan de hond van John
De hond van John werd door hem beheerd. De hond had geen geest, maar John wel. Als beheerder kon John daarom goede keuzen maken voor zijn hond, hem gehoorzaamheid en andere dingen leren. Door de scheppingsorde kon John zo iets van zichzelf in die specifieke hond leggen. De hond werd een beetje één met John, waarom het ook zo’n pijn doet als een huisdier sterft; huisdieren raken verbonden met ons als hun verzorger en beheerder.
In het Hemels Paradijs
In de Bijbel staat duidelijk dat er dieren in de hemel bestaan. Logischer wijze is iedere soort daar aanwezig waar een ziel in stroomt. Ik geloof daarom dat we daar dieren zullen zien die al heel lang zijn uitgestorven, van elk een paar, mannetje en vrouwtje, die tezamen ook iets van de grootheid van God laten zien.
Als John in de hemel komt dan zijn daar de zielen van mensen en van dieren; want zielen zijn eeuwig. Omdat de hond van John een stukje was van de hond als zielensoort, zal hij ongetwijfeld zijn hond in de hemel daarin herkennen. En omdat er volkomen vrede is in de hemel bij God, zal John zichzelf weer verblijden met de hondenziel die bij hem past. Verder zullen we ons daar moeten laten verrassen.